onsdag 4 december 2013

Amerikansk preppning och preppertest.

Fick länken /http://channel.nationalgeographic.com/channel/doomsday-preppers/interactives/how-prepped-are-you1/ av mycket trevliga zombieöverlevnadsexperten H. Både han och kompisen "Doominista" hade precis gjort testet där och fått en handfull poäng. Själv gjorde jag det och fick ihop 40 poäng.

Om jag är bättre än mina pajaskompisar på överlevnad? - Säkerligen! :) Men jag tror faktiskt att det största skälet till att jag fått fler poäng är att testet är VÄLDIGT amerikanskt. Då jag fortfarande är verksam inom de nationella skydsstyrkorna inom försvarsmakten, har jag t.ex. förfogande över en skyddsväst (eller kroppsskydd, som vi kallar det på militärspråk). Då jag också har en militär överlevnadsutbildning i bagaget och tillhör ett spaningsförband rankar jag t.ex. högre på "wilderness preparedness" än t.ex. en "weekend camper".

Men där jag verkligen falerar i testet är frågan om vapen och ammunition.

Just den här frågan är - tycker jag - väldigt amerikansk. I Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet äger ju inte majoriteten av befolkningen vapen (och följdaktligen inte ammunition till den). Och just de parametrarna verkar väldigt tungt viktade i provet.

Men roligt var det. - Testa och se om du kan slå mina 40 poäng!

(Mina kompisar fick förresten båda två under 10 - just sayin'. :-) )

3 kommentarer:

  1. Jag får låga poäng i nästan alla zombieöverlevnadstest också. Egentligen tror jag ändå det är mest slump om man klarar sig, man kan ju ha en del fördelar men var man exakt befinner sig tror jag är det som faktiskt spelar roll på riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog rätt så, egentligen, men jag tror att saker som "mentala förberedelser" spelar mycket större roll än t.ex. "antal laddade magasin i garderoben".

      Radera
  2. Jag tror en stor del av anledningen till att jag fick poäng över huvud taget är min naiva tro att jag ska kunna traska ner till Pampas och hämta dricksvatten.
    Sen plockade jag nog en poäng på att jag äger två gasmasker och en dagsranson MRE.
    Annars var det dåligt med överlevnadsmöjligheterna. Jag kommer som sagt bugga ut antingen till Jesper eller till kollegan M som utan militär utbildning kom upp i 41 poäng.

    SvaraRadera