söndag 2 november 2014

Bokrecension - Stjärnklart

Läste under höstlovet ut den mycket välskrivna romanen "stjärnklart" av Lars Wilderäng. 

Jag kan egentligen inte skriva den här recensionen utan att redogöra för några - i sammanhanget säkert relevanta - enkla fakta om mitt personliga förhållande till Wilderängs litteratur: Det hela började för några år sedan - då Wilderäng på sin blogg skrev ett (långt) väldigt intressant inlägg kallat (fritt ur minnet) typ "Strategiskt anfall på Sverige". Inlägget var så väl researchat att jag tänkte att "det här kan omöjligen vara skrivet av någon som inte är yrkesofficer". Det visade sig emellertid att jag hade fel.

Just DET blogginlägget omarbetades och skrevs sedan om och blev slutligen manuset till (och sedermera publicerat som) Wilderängs första roman: Midvintermörker. Den boken läste jag själv ut på två dagar i november 2012, då jag köpte den som pocket. Jag har sedan dess köpt den i ett dussin exemplar och gett bort till kollegor, vänner, familjemedlemmar och flera av de soldater och officerare jag tjänstgjort med. 

Den boken krävde givetvis en uppföljare (som jag också läste med stor behållning) - midsommargryning - och nu i år kom så - precis runt min födelsedag i augusti -Wilderängs tredje roman (och början på en ny trilogi) - stjärnklart.

Jag säger det med en gång - stjärnklart är något HELT annat än midvintermörker.  Inte sämre på något sätt (snarare tvärt om - Wilderäng har lärt sig skriva på ett mycket mer berättande sätt) - bara väldigt annorlunda.

Historien här handlar om ett samhälle i förfall. Om hur sårbara vi är i ett modernt Sverige. Om en civil beredskap som på många håll inte finns alls och om hur olika människor upplever sönderfallet. 

Boken är skriven "typiskt Wilderängskt", med ett antal huvudpersoner som vi får följa genom historien. Då deras livsstigar vävs ihop får vi följa skeendet ur flera personers synvinkel "samtidigt".

Jag vill egentligen inte gå in djupt på handlingen i sig (men lämnar som vanligt kommentarsfältet öppet för Er som vill diskutera boken) för att inte förstöra läsupplevelsen för någon som tänkt läsa boken - MEN jag rekommenderar verkligen den här boken till alla MINA läsare. 

Läser du min blogg och är intresserad alls av de frågorna jag brukar diskutera här vill du läsa den här boken! Trust me now and believe me later, som det brukar heta.

Ett betyg då? På en skala 1-5? Solklar fyra. Hands down. Det som gör att det inte blir en femma är - också det tyvärr Wilderängskt - att slutet blir en smula kort. Med ett hopp in i tiden, till att utspela sig långt efter huvuddelen av boken, då läsaren själv förmodas förstå vad som hänt "i det stora hela". 

Nu kan ju detta i och för sig användas som en utmärkt upptakt till nästa del i trilogin, men jag kan inte låta bli att bli lite väl frågande inför slutet. Å andra sidan längtar jag redan till nästa del kommer ut i handeln! 



(Bild från Massolit förlag - bokens omslag).

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Kom hit från Wilderängs blogg, inte följt förut. Ska ivrigt läsa vad du tidigare skrivit.

    Jag har lyssnat igenom ljudboken två gånger, svår väntan på nästa bok (Stjärnfall).
    En insikt kan jag ge om uppföljaren då detta ställdes som fråga på Stjärnklarts facebooksida.


    Fråga:
    Kommer det bli någon fortsättningen på tiden som del 1 till 3 av Stjärnklart utspelar sig parallellt med fortsättning på del 4? Eller bara del4+? Epilogen är väl lite efter del 3, kanske där det börjar? Eller håller du det för dig själv tills vidare?

    Svar från LW:
    Blir händelser mellan del tre och fyra. Även lite f del ett, två och tre. Och fortsättning efter fyra.

    SvaraRadera