måndag 10 mars 2014

Nördinlägg - lite om maten inför katastrofen

I mitt eget köksskåp.
En inte föraktlig del av preppers/survivalisters tid och pengar går just åt till det här med att i förväg förbereda olika matförråd inför katastrofen. Men hur fixar man ett lager? Och vad ska man lagra? Finns det "bättre" eller "sämre" grejer att lagra? Jag ska försöka ge min syn på det här.

Olika faser:

För egen del har jag tänkt på min egen familjs (min egen, mina barns och - i viss mån - min särbos) mat ur ett perspektiv i två faser: Först - den initiala fasen - där "katastrofen" just inletts. Under denna fas kommer vi att framförallt äta livsmedel som inte behöver tillagas för att vara ätliga (och med ätliga menar egentligen "inte skadliga" snarare än "välsmakande"). I ett senare skede inträder "fas 2", där vi stått utan förnödenheter och/eller förmåga att införskaffa nya under en överskådlig tidsperiod. Då kommer jag själv att inrikta mig på mer "generella" eller "multifunktionella livsmedel" - och börja se över min egen livsmedelproduktion.

Inför fas 1:

Jag har själv inriktat mig på att införskaffa livsmedel med LÅNG hållbarhet (flera år) och som kräver ett minimum av tillsatta ingredienser och/eller energi för att bereda ätliga. Typexemplet här är konserverade färdigrätter, som redan är tillagade - och till nöds kan ätas kalla. Dessa livsmedel har förrådsställts i hemmet, då ett "fas 1-scenario" är tämligen troligt att inträffa (även om det inte eskalerar till en "fas 2-situation), typiskt genom ett strömavbrott under några dagar, ombyggnad i köket, eller faktiskt - att någon av oss hemma blir sjuka och inte kan gå och handla någon "riktig" mat på några dagar.

Jag har för ändamålet iordningsställt några hyllor i ett köksskåp där jag har ett knappt hundratal konservburkar av olika slag. Där står att finna kulinariska mästerverk som "ravioli på burk", olika burksoppor, corned beef, pastejer och buljonger, men också "kalla" livsmedel, som "makrill i tomatsås" och något slags "turkey luncheon meat".

Den här maten är typiskt "ta 5 betala för 2"-erbjudanden på min lokala matbutik och jag handlar lite då och då med en burk extra, som får bo i mitt förråd, tills dess att jag gör av med den.

I min "fas 1-mat" har jag också några portioner (kanske 50) av olika sorters frystorkad mat, mat som i och för sig behöver vatten och/eller något slags värmekälla för att lagas till, men som jag köpt in för att A) de tar mindre plats och vikt än konserverade motsvarigheter (och smakar ofta bättre) och B) jag använder dem ändå, i mitt "dagliga liv", t.ex. som mat under fjällvandringar och olika "scouthajker" och liknande. I just mitt fall är det här inte sällan olika portionsförpackningar med saker som "pasta carbonara", olika cous-cousrätter och diverse "dessertsoppor" och "krämer".


Men efter en lång och utdragen fas 1 kommer en fas 2:

Fas 2 är betydligt bökigare. Här har jag ätit upp mina förråd. Det finns preppers som hävdar att de har konserver och frystorkade färdigrätter så de kan klara sig i åratal. Det har inte jag. Säg att jag har möjligen 200 portioner, sammanlagt. Lägg därtill till att jag - liksom, antar jag du - vill äta ungefär 3 gånger om dagen, då är vi nere på kanske 60 dagars mat. För en person. Men vi är min familj, förutom jag själv också två barn - då är vi nere på ungefär 30 dagar. Om min särboende flickvän dessutom är med mig när det här händer kan vi räkna med att vi går in i fas två efter lite drygt 2 veckor - möjligen 3. Är det troligt? Inte särdeles. Men helt klart rimligt att planera för. Jag bor i ett urbant samhälle, så 2-3 veckor utan ström är - även om det inte är troligt - i alla fall plausibelt, i vart fall om vi räknar med en naturkatastrof, eller - som det varit populärt den senaste tiden - ett krig eller krigsliknande tillstånd. Jag håller med om att det inte står överst på agendan - men det är i alla fall inte fel att tänka framåt!

I den här fasen kommer jag att behöva - i högre grad än tidigare - kunna "producera" mina egna livsmedel, efter vad som finns till hands.

Här tänker jag såhär: Då jag lever i en förort till Stockholm (typisk miljonprogramsförort), med "någravåningars"-hus med några lägenheter på varje våning. Även om vi bara har några hundra meter från huset till fiskebart vatten och ett skogsparti är det förmodligen inte lätt görligt att varesig fiska eller jaga. Jag har därför tänkt på att odla, och/eller förädla växande livsmedel vad det gäller min egen situation. Jag plockar därför svamp, som jag torkar (för att kunna äta vid senare  tillfälle) varje år. Det ökar lagringsbeständigheten och svamp kan faktiskt ätas flera år efter att den torkats. Vidare försöker jag sylta och safta och göra egna "konserver" (för att förlänga fas 1, enligt tidigare).

Men jag har också förrådsställt livsmedel inför fas 2: Som "helt vete". Helt vete är livsmedlens svar på "schweizisk armékniv" - det går att använda hjälpligt till väldigt mycket! För det första är det lätt att få tag på. Sådana här påsar finns att få tag på i nästan vilken "bakhylla" som helst i vilken livsmedelsbutik som helst. Dessutom är det billigt.

Men hur används det då? Helt vete kan antingen A) kokas helt och användas ungefär som ris/pasta. B) groddas, och då odlar man sina egna - väldigt vitaminrika - groddar. Helt plötsligt kan jag ersätta en hel del av mina vitaminer - som jag annars fått i mig genom att äta grönsaker - med det här livsmedlet (som ju i sin grundform annars mest tillför kolhydrater). C) Jag kan baka på det - och dryga ut mjöl med kokt vetefullkorn för ett "matigare" bröd som mättar längre och slutligen kan jag faktiskt D) mala mjöl på det att baka bröd, eller göra pasta av, om man (som jag) har tillgång till en kvarn. Kort sagt - att lagra vete är en god idé.

Att det dessutom har en god lagringsbeständighet (långt mer än 10 år egentligen) gör det speciellt lämpat för att just hålla i lager.

Jag har också sparat fröer och kärnor från olika grönsaker att försöka odla, och även om avkastningen på just det inte kan mäta sig med energiinnehållet i vete kan det vara gott att ibland kunna växla näringsintaget.

Är jag självförsörjande? Nej. Men jag har förberett mig lite bättre för att klara av en stund där livsmedelstillgången kan vara begränsad. Hur förbereder du som är prepper/survivalist dig själv för ett sådant scenario? Och du som inte är prepper - skriv nu upp "5 pack makrill i tomatsås" på inköpslistan till nästa gång du går till affären - helt plötsligt har du mat till i alla fall en dag, utan ström, utan möjlighet att laga mat, och som du ändå kan använda nästa gång du är sugen på något speciellt på knäckesmörgåsen!





1 kommentar:

  1. Jag skulle inte vilja kalla mig för en inbiten prepper eftersom jag inte är lika hängiven som de allra bäst förberedda men jag har haft sådana här idéer och varit besatt av att "vara redo" om en kris skulle uppstå sedan jag gick på lågstadiet.

    Bakgrundssituationen (eller vad en ska kalla det) ser ut så att jag bor ensam och deltidsarbetar så jag försöker att inte lägga så mycket pengar på mat eftersom det alltid är bra att ha en ekonomisk buffert att utnyttja vid behov.
    Däremot dumpstrar jag, alltså smyger upp och kikar vad den lokala matbutiken har kastat för fullt ätbara matvaror. Jag intalar mig att det är bra att dels mentalt förbereda sig på att inte vara kräsen och slaviskt följa bäst-före och dels att vänja kroppen vid mat som är några dagar för gammal och därigenom stärka dess förmåga att ta vara på de utan att bli dålig.

    Förutom det odlar jag lite sallat och kryddväxter i köksfönstret och hamstrar lite extra torrvaror i speceriskåpet när affären har extrapris på något.

    Inte perfekt men ett bra steg på vägen.

    SvaraRadera