torsdag 7 november 2013

Det är trendigt att vara Prepper?

Jag har tidigare här på bloggen lite snabbt berört att jag inte är riktigt säker på vad som fick mig att börja tänka på det här med beredskap och hur jag möjligen skulle kunna klara av att överleva en kris eller katastrof (eller i alla fall något slags problem av typen "snöstorm med strömavbrott"). Jag har helt enkelt inte en helt klar aning om vad det var som fick mig att börja tänka i det här banorna. Men det visar sig att jag faktiskt inte är ensam. MSB visade för lite sedan i en undersökning att 18-åringar tror att katastrofen är nära.

Samtidigt finns det givetvis de som - av rent affärsmässiga skäl - håller med. Det här med beredskap är rätt stort. Och det växer. Kolla in det här: "Jag tror att det här kommer att växa i sverige".

Det känns alltså "trendigt" att tänka på de här sakerna. (I alla fall får det mig att känna mig "trendig", eftersom jag bevisligen tänker som 18-åringar - och de brukar rent generellt sätt "veta vad som gäller").

Det här med överlevnad i ett modernt samhälle är faktiskt så stort att t.ex. samsung satsat på en webb-tv-serie om det, med tips om moderna överlevnadstricks - där man använder bl.a. sin mobiltelefon.

Så det "verkar ligga något i tiden". Att kunskaperna och utrustningen för att överleva i ett modernt samhälle, efter katastrofen liksom "äger ett produktformat hål i marknaden". Det finns en hel del som tänker på de här frågorna. Och det verkar växa. Och företrädarna för de här ståndpunkterna verkar - i genomsnitt - vara rätt unga.

Kanske är svaret till varför jag började tänka på de här frågorna att jag - gud förbjude - är trendig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar