tisdag 19 november 2013

Varför du inte behöver en burköppnare, i alla fall!

Det finns "bra-att-ha-grejer" för själva överlevnadssituationen. Som en bra kniv. Eller ett multiverktyg. Nästan alla liknande "överlevnadsgrejer" som finns på marknaden (till och med den där lilla röda plastiga kniven som folk försöker inbilla dig är från schweiziska armén) har egentligen - visar det sig - ett helt onödigt verktyg - burköppnaren.

Eftersom jag - förutom att ha förberett mig för "katastrofen" i vilken form den än kommer - faktiskt har lite erfarenhet av fältliv rent generellt (som fjällvandringar, klätterexpeditioner och i militära övningar) har jag en längre tid försökt att "viktoptimera" min utrustning. Att liksom bara bära med det som är viktigt.

För när du springer från zombiesarna, vilda djur, fientliga soldater eller liknande vill du helt enkelt inte bli stoppad eller nedsaktad av att kånka runt på saker du FAKTISKT inte behöver.

(Just mina viktoptimeringsrutiner har faktiskt gått så långt ibland att jag t.ex. till en längre klätterresa till Afrika där jag besteg tre berg - varav ett var kontinentens hösta - sågade av, och borrade ur tandborstskaftet, klippte av liggunderlaget och slutligen sprättade bort alla tvättrådslappar ur samtliga kläder jag hade med mig).

Nåväl - en sak du INTE behöver i din exit-bag (kom ihåg - varje gram räknas!) är i alla fall en burköppnare.

För se - såhär lätt öppnar du en vanlig konservburk utan att använda några verktyg alls. Bra att veta. Bra att kunna! (Tipstack till "Atomvinterfrost")

3 kommentarer:

  1. Istället behövs ett cementblock :)

    SvaraRadera
  2. Å andra sidan - förhoppningsvis - slipper man SLÄPA MED sig ett cementblock till där man kan tänkas behöva äta? :)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera