söndag 3 november 2013

Exit bag


Vad är en exit bag? Och vad borde den innehålla? Finns det något sorts väska som lämpar sig bättre eller sämre för att vara exit bag? Och varför måste jag ha en? 

Lugn. Jag skall försöka reda ut begreppen. Men först - minns du filmen "Rambo"? I den har Rambo själv något som sedermera kom att betecknas som "Rambokniv", eller "överlevnadskniv". Tanken var att Rambo (och andra - får man förmoda - "Gröna baskrar" - USAs krigsmakts olika specialförband) hade en kniv, men i vars handtag (som är ihåligt) rymdes ett litet "överlevnadskit" - en samling små bra och användbara pinaler som synålar, metrev, tändstickor, wiresåg och om jag minns rätt - något slags kompass. 

För män i min generation var detta något som hittades att handla per postorder (i Hobbex-katalogen) och låg överst på önskelistorna över förväntade julklappar sådär '88 - '89. 

En "exit bag" är egentligen det moderna svaret på Rambos överlevnadskniv! En väska med "lite ditt och datt" som kan vara "bra att ha" när katastrofen är här. Tanken är - för oss som bor i storstäderna - att förr eller senare kan vi vara nödgade att ge upp vår ordinarie bostad, att söka lyckan (och bostad) på annat håll och att av olika anledningar göra "exit". Till denna exit behövs utrustning som kan få oss att överleva (längre och bättre än andra i motsvarande situation.

Så man förbereder en "exit bag" ett överlevnadspaket, som man lätt kan ta med sig, men innehållande ungefär vad vi tror att vi kan komma att behöva under vår tänkta exit. Saker som är lätta att förvara, som är lätta (förhoppningsvis) att hantera och som inte är så skrymmande att vi inte kan få ner det i en lätt hanterad väska. 

Alla förbereder förstås sin egen, enligt vad man själv tror att man behöver och vad man rimligen är beredd att bära med sig.

Här finns det folk som packar stora ryggsäckar med utrustning (enligt teorien att ha med sig så mycket man orkar bära) och sådana som bara packar en kniv och plåster i en midjeväska (eftersom man tycker att rörlighet är viktigare än grejer och har erfarenheten att överleva utan mer utrustning än så). 

Själv har jag tänkt såhär - när jag tänkt på MIN exit bag:
- väskan ska rymma utrustning för minst två dygn.
- väskan bör bara innehålla utrustning som jag inte kan komma över på annat sätt än att bära med den.
- väskan får inte bli för stor - den måste uppfylla alla baggageregler för samtliga transportsätt (T.ex flyg) som kan bli tänkbara.
- väskan måste gå att enkelt packas - och ha en översiktlig och intuitiv packordning - man vill inte stå och rota igenom en stor ryggsäck m grejer för att i mörker hitta extrabatterier till en ficklampa - ja ni hajar. 

Jag har därför - till MIN exit-bag valt en liten "insatsväska" med moduluppbyggd inredning, så att jag i den nu kan packa vad jag tror att jag kan komma att behöva:

- mat för två dygn (som inte behöver tillagas)
- vattenflaska
- diverse första-hjälpen-grejer
- lite köksgrejer (spritköket,bränsle, ätverktyg,vattenreningstabletter etc)
- skyddsutrustning (handskar, skyddsglasögon etc)
- små handverktyg (kniv, multifunktionstång)
- skithuspapper
- nödfiltar
- pannlampa
- kompass
- batterier o extra laddare till pannlampa o telefon
- sygrejer
- handbrandsläckare
- silvertejp

Och slutligen - eftersom det säkert vore svårt att överleva utan - eller i vart fall inte säkert värt att ens försöka - SNUS.

Vad har ni i Era? Och varför?
(Min "Exit bag")


6 kommentarer:

  1. Jag jobbar fortfarande på själva bagen, men följande tycks mig höra till exitlivets nödtorft:
    - Vattenflaska
    - Vattenreningstabletter
    - Första förband
    - Sollcellsdriven (eller vevdriven) laddare för smartphone
    - Vevdriven liten fickradio
    - Vevdriven ficklampa
    - Stormkök med bränsle
    - MRE för 2 dygn.
    - Torra sockar
    - Någon sorts utrustning för att göra eld
    - Reservpar glasögon

    Vid eventuellt behov:
    - Gasmask
    - Kofot
    - Liten yxa

    SvaraRadera
  2. Wohoo! Jag har en läsare!

    (Noterar också att inte du heller har "sprängmedel" i din väska. Fick frågan av en "riktig" prepper om varför jag inte hade - det var bra för att "bana väg" tydligen. )

    SvaraRadera
  3. I en situation där jag behöver "bana väg" med "sprängmedel" är jag beredd att acceptera att samhället gått så långt åt pipsvängen att det förmodligen är bättre för artens fortlevnad om jag bara lägger mig ner som föda åt något de mer anpassade kan jaga och äta.

    Det och det faktum att jag inte har någon som helst licens att förvara "sprängmedel" hemma, vilket kan bli svårt att förklara för farbror polisen i så fall.

    Men det är väl bara vad de som kontrollerar oss "vill att vi ska tro"?

    SvaraRadera
  4. Just sprängmedel känns sådär att både förvara hemma och att sedermera använda "i händelse av". Det finns ett väldigt enkelt skäl till att folk inte ska hålla på med sådant här och det är att väldigt få rimligen _bör_ hantera sprängmedel.

    SvaraRadera
  5. Miniflaska med handsprit eller eventuellt en tvål samt ett par extra strumpor. Fast jag har inte ens någon egen väska. Mina saker ligger hullerombuller i en låda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handsprit (gele) har jag redan i väskan, både för desinficering och bränsle till köket. Och - förstås - några par extra strumpor. :) I filmen som jag postade om det visar jag förstås inte ALLA grejer. :)

      Radera