söndag 16 februari 2014

Det här med oförutsedda händelser.

För att få olika tips på överlevnadstekniker kollar jag ibland på olika youtube-klipp. Det brukar vara lärorikt - dels får man olika tips på hur folk faktiskt tänker kring det här med överlevnad och dels brukar jag förstå processer när jag faktiskt ser dem, snarare än när jag läser om dem. Det handlar - antar jag om hur jag processar information jag tar till mig.

I "prepperkretsar" - kanske framförallt utanför Sverige - är det här rätt vanligt: Man filmar sina olika projekt och delar med sig av filmerna för att andra lättare ska förstå (och också - givetvis - för att röna något slags "status" på internet).

Inte sällan är detta små filmsnuttar på några minuter som visar momenten i detalj (men väldigt sällan ansiktet på deltagarna - eftersom man inte vill röja sin opsäk) och ibland med väldigt sparsamma kommentarer. Det är lärorikt ur många perspektiv - inom prepperkulturen verkar den gamla militära pedagogiska doktrinen "visa - instruera - öva - öva - öva - kontroll - repetera" råda, och instruktionerna är väldigt sparsamma och totalt avgränsade det enskilda momentet.



Just det här tycker jag syns i videoklippet ovan - och kolla gärna igenom det innan du läser vidare i mitt inlägg. För jag tycker att det här bra. Riktigt bra till och med, att man så tydligt visar hur varje moment går till. Och det förevisas av någon som bevisligen gjort de här sakerna tidigare.

I en överlevnadssituation tror jag att det är viktigt att vi faktiskt har övat sådana här moment och många gånger. Inte för att det är viktigt att ha övat alla moment vi någonsin kommer att ställas inför, utan för att det för oss in i ett "mindset" som är väldigt tillämpbart vid överlevnad. Amerikanska specialförband har under sin överlevnadsträning länge haft som motto "adapt, improvise, overcome" (anpassa [dig], improvisera övervinn), och det tror jag är rätt. För att kunna hantera situationer som blir väldigt "operationella" och ögonblicksanpassade måste vi kunna anpassa oss och sedan improvisera fram en lösning för att kunna övervinna svårigheterna.

Samtidigt: Det är inte förrän vi behärskar en uppgift och på djupet, med fullt engagemang kan genomföra den och enligt våra planer - som vi också kan tillåta oss att improvisera. Improvisationen kommer ur att vi redan har vissa baskunskaper om ämnet. Det gäller att kunna känna igen mönster i händelser och i naturen för att kunna så att säga "förutse det oförutsedda".

Och just där kommer nästa videoklipp in. Det är gjort av samma killar som spelat in det ovan - egentligen som en parodi på sig själva och andra - liknande - videos, men jag tycker att den är rätt talande. Inte sällan tror jag nämligen att det här är ett ganska troligt scenario: Man har lärt sig ett (mycket omständligt sätt) att göra en uppgift i en överlevnadssituation, som egentligen blir i praktiken omöjlig att genomföra. Man har inte övat på alla delmoment, man har inte erfarenheten att reagera på förutsedda sett och risken ökar därmed att ens "improvisationer" i stället försätter en i en än värre situation än den man försöker avhjälpa.

Dessutom är det här klippet väldigt snyggt gjort. Det är inte uppenbart att det faktiskt är "slapstick" förrän efter en bit in i klippet, då det helt ballar ur.



Jag tycker att det egentligen är briljant, rent pedagogiskt. Det visar på att saker händer runt omkring dig som du måste reagera på - och hela tiden - och att uttrymmet för att improvisera (och därigenom riskera att misslyckas) faktiskt hela tiden krymper.

Och jag tycker att klippet är väldigt realistiskt. För i princip såhär tror jag att det i mångt och mycket kommer att se ut för många människor som inte regelbundet övar på sina överlevnadskunskaper. Jag vet att jag själv är en av dem som själv riskerar att "klanta till det" i många moment. Dels för att jag glömt bort min militära pedagogiska tradition - att "öva, öva, öva", som det hette - och att jag därigenom blivit sämre på att "adapt, improvise, overcome".

Men - jag lär mig fortfarande en hel del av att titta på youtube. Både hur jag borde göra och hur jag inte borde göra. :-)

1 kommentar:

  1. Noterar dock att han redan efter trettio sekunder äter en näve hjortpluttar. Om det inte ringer varningsklockor så säger det oroande saker om preppers :)

    SvaraRadera