lördag 1 februari 2014

Fem saker att alltid ha med sig

Det finns saker man ALLTID har med sig - oavsett man ser sig om "prepper" eller inte. Saker som ALLA människor BORDE ha med sig (även om jag förstår att jag är sällsynt som faktiskt gör det).

Grejen är att de här grejerna är billiga, lätta att ta med sig överallt, utan att behöva släpa med sig en stor trunk med överlevnadsitrustning - och det är grejer som faktiskt (rätt använda) radikalt kan förbättra ditt läge i en överlevnadssituation. Typiska saker som du kan bära på dig varje dag (som typ EDC) som inte tar någon jätteplats, och samtidigt har många - och väldigt applicerbara användningsområden:

Paracordarmband

Paracord - eller fallskärmslina - är ett tunnt kärnmantelrepsnöre i nylon. Det lär ska hålla för ungefär 230 kg i belastning och är bra att ha med sig om man behöver surra något, genomföra fältreparationer eller liknande. Dessutom kan kärnan splitsats upp och användas som metrev, eller i värsta fall för att sy suturer med. Användningsområdena är många, och eftersom paracorden är flätad är det ett lätt sätt att få med sig åtskilliga meter på en gång. Ett armband är ju dessutom dekorativt, och att bära det är lätt. Jag har själv flera stycken (som jag ibland växlar mellan, för att kunna matcha till dagens kläder). Enkelt, billigt, outsägligt användbart.


Multitool

En tång, med knivblad och lite övriga bra funktioner. Du behöver inte sällan en tång för allt ifrån att nypa ihop någon nit som håller på att lossna, ta i varma saker, klämma ihop hakar och öglor, eller för att hålla nålen i när du syr genom tjocka material. Jag ser på min som "en tång med knivblad" snarare än "en fickkniv med tång", men det är för att min ser ut som den ovan.  Behöver jag en riktig kniv använder jag hellre en...


Slidkniv

Just min är en sån här - en JP Pelttonen "sissipukko". Jag skaffade min när jag var värnpliktig för - oh my god - 20 år sedan (det är inte klokt vad tiden går!) och den håller fortfarande. Bra. Trots att jag misshandlat den rätt hårt under "fältmässigt bruk". Just slidkniven bär jag oftast i min ryggsäck, när jag är civilklädd, medan den oftast sitter i byxbältet då jag gör tjänst i grönt. En kniv, är en kniv, är en kniv. Det är inte så mycket att tillägga egentligen, men det är viktigt att äga - och kunna hantera - en RIKTIG kniv. Något som håller. Din kniv kommer du att använda till allt möjligt, från att skära frukt och rensa fisk med, till att öppna bråkiga förpackningar, tälja grillpinne eller i värsta fall skära av ett säkerhetsbälte på någon fastklämd efter en bilolycka. Se till att du har med dig kniv.


Första-hjälpen-kudde

Liten nog att ha med sig i en större rockficka, en benficka eller i ryggsäcken, men med de där sakerna du alltid behöver för att kunna lägga ett tryckförband (eller i värsta fall - ett avsnörande förband), plåstra ihop vanliga sår och skråmor på dig själv (minns kniven ovan) eller andra (som möjligen inte är lika bra som du på att hantera kniv?). Några kompresser, sårtvätt, sax, mitella, tejpsuturer, en andingsmask för konstgjord andning och annat smått och gott är ALLTID bra att ha med sig. Jag har faktiskt använt min ett par gånger - bl.a. på tunnelbanan en gång för snart tio år sedan, då jag på väg till klätterträning med min dåvarande svägerska var med om att en tjej bredvid oss helt enkelt segnade ihop i vagnen. Vi fick lyfta ut henne på perrongen på nästa station, ge konstgjord andning och sitta med henne till ambulansen kom. Det kan hända dig med. Första hjälpen-kudden får ALLTID följa med.




Ficklampa

Liten ficklampa. Den på bilden har jag själv. Den går på 3*1.5voltsbatterier (AAA) och har strömbrytare bakpå huset. Jag tycker det är viktigt att ha en liten lampa själv, då den är lätt att ta med sig och ficklampan blir just en FICKlampa, även om jag förstår folk som helt enkelt vill ha lite mer "kräm" i ljuset på sina lampor, än jag får av min. Skälen till att jag valde min är dessa: A) - jag ville ha en lampa med led-lampor i. LED drar i förhållande till traditionella lampor väldigt lite energi och batterierna räcker således väldigt mycket längre. B) jag ville ha en lampa som körde på 4,5 volt i stället för 3 (två stavbatterier av AA-typ) för att få den att räcka längre och C) jag ville att batterierna skulle vara AAA-batterier. Sådana batterier är nämligen rätt enkla att ersätta, om man inte hittar riktiga batterier, med innercellerna till t.ex. 9-voltsbatterier. Det gör att jag förmodligen har lättare att hitta ström till just min lampa i ett läge där det "osar katt", lättare, än om jag använder batterier som AA-som alla vill ha till alla andra tekniska prylar som kan tänkas använda.

Så  där är mina 5 "ha med sig alla dagar-jämt"-grejer i en enkel lista. Vissa av Er sitter nu och tänker på att "han har inte med sig vattenreningstabletter" eller "han har inte med sig elddon" och det är helt rätt. Det har jag - oftast - i ryggsäcken, men de här grejerna har jag i princip alltid på mig "i kläderna". Jag har tänkt att scenario i även en rätt civiliserad värld kan det bli strömavbrott, folk kan behöva första hjälpen, det kan vara mörkt etc. Då är min "plan A" alltid att uppsöka min bostad eller annan civiliserad, torr, varm plats. Just saker som eld och mat är helt enkelt sekundära just då.

Hur tänker du? Vilka 5 saker skulle du ha med dig jämt i din klädsel, för att enkelt förbättra dina chanser att överleva?

2 kommentarer:

  1. Kofot :)

    I ärlighetens namn har jag inte grejer jag alltid har utöver nycklar och mobil. Men jag har länge tänkt fixa en EDC.

    SvaraRadera
  2. Kofot lär jag bara bära på mig EFTER SHTF, som det heter :-) Men jag tror att de bästa sakerna att ha med sig EGENTLIGEN är erfarenhet, kunskap och sunt förnuft (de väger dessutom inte så mycket att kånka runt på).:) Som gammal scout tänker jag emellertid ofta på mottot "alltid redo" och har alltid med mig de här grejerna och EFTERSOM jag har det har jag ibland (inte jätteofta, men ändå med viss regelbundenhet) möjlighet att använda dem praktiskt.

    Allt enligt eldkastarteorin - "det är bättre att ha en, och inte behöva den, än tvärtom!" Jag har tejpat otaliga skavsår efter gummistövlar på barnfötter, täljt till grillpinnar och kortar snören med min kniv, lyst upp vägen hem för mig och andra med min ficklampa och använder i princip dagligen mitt multiverktyg till allt möjligt.

    Att ha de här grejerna med sig jämt ger en så att säga i alla fall valfriheten att ingripa, eller hjälpa till, om tillfället bjuds. :-)

    SvaraRadera